Kto je Dajana Rodriguez? Vďaka jej zvučnému menu si určite myslíte, že nie je zo Slovenska, no opak je pravdou! Táto mladá ambiciózna Slovenka z Partizánskeho s exotickými koreňmi vás presvedči o tom, že nič nie je nemožné. Dajanin otec, pôvodom z Kuby, sa v 90. rokoch na Slovensku venoval výrobe kožených búnd, no po čase s tým skončil. Rodinná dielňa však ostala a Dajana sa chopila šance. Dnes sa venuje podnikaniu a vlastnej značke kabeliek a doplnkov. Internetový obchod, kamenná predajňa, zvučné spolupráce, módne prehliadky či predaj do celého sveta. Aj toto sú úspechy, ktoré ma Dajana už za sebou. Naskytla sa nám príležitosť a my sme neváhali túto inšpiratívnu mladú babu pre vás vyspovedať.

Aký názor mal spočiatku na vaše podnikanie otec?

Ono to spočiatku podnikanie nebolo. Bol to len taký koníček, niečo popri vysokej škole. On hlavne chcel, aby som robila to, čo ma baví. Mal určité pochybnosti ohľadne toho, či sa tým dá na Slovensku uživiť, ale to je prirodzené. Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. On chcel, aby som si urobila vysokú školu, aby som mala zadné vrátka. Časom videl, že mi to ide, a tešil sa so mnou. Dnes pracuje vo firme celá rodina a aj on.

Čím sa riadite pri svojich návrhoch, riešite módne trendy?

Trendy vôbec neriešim ani nesledujem. Ja tvorím to, čo sa páči mne, a to, čo si myslím, že by sa páčilo mojim zákazníčkam. Som toho názoru, že každý má nosiť to, čo mu pristane. Čiže nejaké „trendy“ farby a strihy neriešim. Kabelka má byť praktická a taká, aby najviac vyhovovala svojej nositeľke. Mňa inšpirujú práve ženy, moje klientky, všímam si ženy na uliciach, počúvam potreby zákazníčok, kamarátok. Toto všetko nasávam a vždy zohľadním pri tvorbe novej kolekcie.

Staráte sa sama aj o marketing svojej značky?

O marketing som sa starala prvých 5 rokov hlavne ja, no pomáhali mi aj chalani – ostatní konatelia firmy. Ja som tvár značky, takže všetko, čo som robila, išlo hlavne cezo mňa. No posledné dva roky sme vyrástli a ja som to už celé nestíhala. Stále som tvár značky, komunikujem so zákazníkmi, no máme už aj externé marketingové oddelenie. My vo vedení firmy si veci prejdeme a následne konzultujeme s marketingom. Samozrejme, nie je to na každodennej báze, dennodenné veci si stále riešim sama. S marketingovým oddelením riešime väčšie projekty, spolupráce, reklamu a podobne. Momentálne je to krásna súhra, mám stále svoju identitu a slobodu, nie som však už na všetko sama. Aj od ostatných prichádzajú super nápady, takže je to veľmi hravé a živé. O marketing sa v našej firme momentálne stará dokopy 7 – 8 ľudí.

Koľko ľudí v súčasnosti pracuje pre vašu firmu?

Je to ťažká otázka, nakoľko máme aj externých pracovníkov a momentálne sme prijali aj ďalších kolegov do centrály a konkurzy pokračujú. Takže by som to tak zhrnula, že pre značku Dajana Rodriguez momentálne pracuje cez 25 ľudí a stále to stúpa.

Ako sa tvorí nová kolekcia? Viete na začiatku presne, ako bude vyzerať, alebo občas niečo meníte za pochodu?

Je to postupný a dlhodobý proces. Myšlienka najskôr musí vyzrieť, väčšinou je to mesiac, dva, kým je len v hlave a o kolekcii uvažujem. Následne spúšťam náročný proces kreslenia, vymýšľania, tvorby strihov, skúšania, hľadania materiálov a podobne. Veľa vecí sa samozrejme rieši za pochodu. Počas tvorby nového modelu prídu veci, o ktorých sme nemohli vedieť vopred, a tak to riešime postupne. Je to náročný, no krásny proces. Vždy sa teším, keď vidím, že sa z nápadu stáva realita. Vždy sa však držíme prvotnej myšlienky a robíme všetko pre to, aby sme tú kabelku z kresby naozaj zrealizovali.

Máte blízko k slovenskému folklóru? A čo Kuba? Inšpirujú vás tieto krajiny pri výrobe kabeliek?

Mňa inšpiruje všetko okolo mňa. Raz je to folklór, inokedy príroda, inokedy čistá fantázia. Je to veľmi rôznorodé. Slovenský folklór je krásna studnica nápadov a inšpirácií. Ja som sa folklóru venovala 3 roky, posledný rok už pracujem na iných kolekciách. Kube chcem venovať samostatnú kolekciu, ktorá by sa na ostrove aj fotila a natáčala. Avšak cítim, že ešte nie je ta správna chvíľa. Kolekcia Kuba musí prísť v tú najsprávnejšiu dobu, kedy to budem tak cítiť.

Vaše kabelky sa predávajú do celého sveta. Kde najďalej putovali?

Naše kabelky sú už na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy :). Posielali sme ich už aj do Austrálie, na Bali, do Afriky aj do Číny. Je to vždy krásny pocit, že náš výrobok ide na takéto exotické miesta. Je to úžasné, že si nás ľudia na webe nájdu. Pre ľudí zo zahraničia je napríklad náš folklór veľmi exotický.

Ak by ste mali vyrábať ešte niečo iné ako kabelky a doplnky, čo by to bolo?

Všetko možné. Ja milujem robiť rôzne veci, nové veci. Rada by som rozšírila ponuku o peňaženky, ale aj o interiérové doplnky. Možno raz aj odevy, ale to je hudba budúcnosti.

Čomu inému sa ešte venujete? Máte čas na oddych?

Úprimne poviem, že posledné roky som hlavne pracovala. Samozrejme, vždy človek robí aj niečo iné, i keď v neporovnateľnom pomere. Ja som roky jazdila na koni, chodila do fitka, no teraz sa už športu toľko nevenujem, nakoľko som mala zdravotné problémy. Avšak v tých najťažších chvíľach, kedy som študovala na VŠ a podnikala zároveň, bolo práve toto pre mňa tým najlepším oddychom. Momentálne idem rada s priateľmi von, rada cestujem, nakupujem. Myslím, že taký bežný štandard ženy 20+.

Zvyknete si zladiť topánky s kabelkou?

Určite áno, ale nie v takej miere, ako boli naučené naše maminy a babičky. Myslím tým takú istú farbu topánok a kabelky. Povedala by som to tak, že beriem ohľad na farebnosť a štýl, aby mi to vždy ladilo, aby sa to nebilo. Ale je to veľmi voľné a pravidlá už takmer neexistujú. Možno len pár, napríklad také, že si nedám lodičky ku športovému ruksaku. 🙂 To je pre mňa stále tabu.

Aké typy topánok obľubujete? Sledujete súčasné trendy?

Ja som milovník topánok. Trendy nesledujem, nosím to, čo sa mi páči. V zime sú to čižmy nad kolená, na ktoré nedám dopustiť. Formujú mi krásne nohy (ktoré nie sú vobec ideálne:) ).  Rada nosím sukne, šaty, takže všetko na opätku. Preferujem hrubšie opätky, ktoré sú pre mňa vhodné aj do práce. Na druhej strane nosím rada tenisky, členkovú obuv. Na spoločenské príležitosti samozrejme lodičky. Milujem, keď sú topánky niečím iné. Nejaký detail, farba, ozdoba, čokoľvek. No vždy dbám na pohodlie, hlavne pri topánkach na každodenné nosenie. Mám veľmi ploché nohy a tak vždy volím obuv, do ktorej si viem vložiť moje ortopedické vložky. Ak sa tam vložka zmestí a sú topánky pohodlné, tak sú moje.

Máte aj obľúbenú značku topánok?

Konkrétnu značku nie, rada si vyberám zo širokej ponuky. Presne ako na Topankove, kde vždy nájdem to, čo potrebujem. Pre mňa nie je značka, ktorá by pokryla všetky typy obuvi, ktoré potrebujem, preto je pre mňa lepšie mať viacero značiek pokope a už si len vyberať. To je najlepší koncept. 🙂