Pred Veľkou nocou v kresťanskom kalendári začína pôstne obdobie, ktoré trvá 40 dní a 6 nedelí. Počas neho sa kresťania postia formou, ktorú si určia podľa vlastného uváženia.

Hoci nie ste nadšenec týchto náboženských pokání, jedno sa im musí nechať. Pôst, vnímaný ako očista tela, či forma sebakontroly môže byť pre náš život a telo veľmi obohacujúca.

Formy pôstu

Možno ste už počuli o 90 dňovom Exoduse, kedy účastníci musia počas celého trvania tohto pôstu dodržiavať striktné pravidlá ako sprchovanie v studenej vode, žiadny alkohol ani žiadne maškrty, vrátane sladených nápojov, striktný 7-hodinový spánok, pravidelné cvičenie, 3 jedlá denne a žiadna TV ani počítač, pokiaľ nejde o vzdelávanie alebo prácu.

Dodržať všetko naraz je pre mnohých nadľudský výkon, ale vezmime si jednotlivé úkony po poporiadku.

Studená sprcha

…hlavne ráno. Začiatky možno budú trocha šokujúce pre vás a vaše telo, postupne však pocítite jej pozitívne účinky. Ak ste typ, ktorý sa ráno nevie rozhýbať, je toto forma pôstu, ktorá vám zmení život, a to doslova. Príval energie  pocítite už po minútke-dvoch v sprche a po dvoch týždňoch nebudete vedieť fungovať bez tejto rutiny. Navyše si posilnite imunitu, zregenerujete svaly a ak sa po čase odvážite aj na umývanie vlasov, odvďačia sa vám pevnosťou a leskom.

Bez kvapky alkoholu

Tu asi nie je veľmi o čom. V duchu si väčšina povieme „nepijem“ len občas vínko pri varení, pivo po dobrom jedle alebo malý drink s kamarátkou. Možno je to zanedbateľné množstvo, ale už pri mesačnej absencii tejto neresti pocítite zmenu v kvalite spánku, pevnejšej pokožke a možno aj na váhe, nakoľko vysoký pomer cukru týmto nápojom nemožno uprieť.

Stop maškrteniu

Pre mňa osobne najväčšia skúška, ale z vlastnej skúsenosti musím napísať, že iba prvý týždeň max. dva. Telo si na život bez cukru rýchlo zvykne a po nejakom čase ho prestane vyžadovať. Áno, prvé dni sú na palicu a chce to naozaj pevné odhodlanie. Následne, ak sa dobre poznáte pocítite zmenu. Energia, ktorá vám prvé dni bude neuveriteľne chýbať, sa po čase objaví a bude dlhodobejšia než po čokoládovej tyčinke, zmizne neobvyklá pachuť v ústach, zlepší sa kvalita pleti a kto máte problém so zubami to ocení tiež.

„Iba“ 7 hodín spánku

Vedeli ste, že každý prespíme v priemere tretinu svojho života? Už tento údaj je horibilný, nehovoriac o spáčoch, ktorí si radi čas v ríši snov doprajú o niečo dlhšie. Dĺžka spánku je v každom období života iná, no ak berieme zdravého, dospelého človeka, je to naozaj 7-9 hodín spánku. 7 hodinový KVALITNÝ spánok nám tak neuberie z energie, práve naopak, predĺži nám deň a dokonca takto predchádzame cukrovke či obezite, ktoré sú rizikové práve pri dlhšom spánku.

Je jasné, že začať s „pôstom“ nie je žiadna sranda, začať však môžeme pomaly a postupne. Vyberme si výzvu, ktorá nám najmenej „ublíži“ a sledujme zmeny, ktoré nám to prinesie. Verím, že každá z týchto foriem bude pozitívnou zmenou ku kvalitnejšiemu životu.